Selasa, 2 November 2010

LURUSKAN HATIKU YA ALLAH..Sesungguhnya di sebalik kepayahan itu, ada kemudahannya


Salam Imtihan!!

Exam,exam & exam..

sejauh manakah persediaan kita untuk menghadapi peperiksaan ini?

sudahkah kita bersedia menjawab soalan exam nanti?dapatkah pointer tinggi yang diidam-idamkan tiap insan yang bergelar pelajar?

adakah kefahaman yang kita peroleh ini dapat kita amalkan dalam kehidupan seharian?

dapatkah aku lulus,mendapat keputusan yang cemerlang atau sebaliknya?

Ya Allah..persoalan-persoalan ini kerap bermain di benak fikiranku

tapi aku mengerti

walau sehebat mana diri ini berusaha

tak tidur malam

menghadap buku seharian

makan tak kenyang

kadang-kadang makan pun lupa

namun

semuanya tidak akan memberi sebarang erti

andai

tiada keberkatan dari Yang Maha Esa

MOHONLAH DOA KEPADA ALLAH SWT supaya dikurniakan kelapangan hati

kefahaman dan keberkatan ilmu dari-Nya

ringankan dirimu solat hajat

bangun jam 3 pagi bertahajud

solat taubat jangan dilupa

basahkan lidahmu dengan ayat suci al-Quran

dan perisaikanlah dirimu dengan wuduk

INSYAALLAH


Belajarlah untuk berkongsi kejayaan dengan rakan dan taulan. Jika telah terasa manisnya iman, sebarkan kemanisan itu dengan menghulurkan tangan pada sebuah dakwah dan bimbingan. Belajarlah mengukur kejayaan diri pada kejayaan membawa orang lain berjaya sama...


Luruskan HATIKU Ya Allah


"Ya Allah, kurniakanlah kepada aku kefahaman seumpama para Nabi, penjagaan agama seumpama para Rasul, dan ilham yang baik seumpama para MalaikatMu..""Wahai Tuhan yang Maha Memberi lagi Maha Tahu, bukakanlah pintu hatiku sebagai pembukaan para 'arifin.."

"Ya Allah aku menyerahkan kepadaMu apa yang telah Engkau ajarkan dan beri ilmu kepada aku, maka kembalikanlah ia kepadaku ketikamana aku berhajat kepadanya ,

dan janganlah sesekali Engkau lupakan aku daripadanya

Ya Rabbal 'Alamiin.."

"Ya Allah, lautan ilmu telah terbentang di hadapanku,

namun aku masih lagi tewas antara CINTA dan cinta dalam mengejar cita-cita..

Wahai Tuhan Yang Maha Mengerti, hanya kepadaMu aku adukan segala kelemahan dan kedhaifan aku,

juga hanya padaMu aku pohonkan keampunan atas segala silap dan salahku yang teramat banyak..

Wahai Rabbul Izzati,

hatiku tidak mampu untuk menanggung kalamMu yang Maha Suci lantaran banyaknya kekotoran yang mencemari,

Namun aku terpaksa kuatkan hati untuk menjunjung amanah ini ,

lantaran itu lembutkanlah hatiku dan berilah kekuatan kepada hatiku..

Ya Rabbi..

Sesungguhnya hanya dengan kekuatan dariMu sahaja aku mampu untuk terus berdiri di bumi ini,

menggali sejuta ilmu yang tidak pernah habis,

mengutip mutiara2 berharga dari mulut para Ulama',menghabiskan sekian waktu dengan hafazan hadith2 kekasihMu s.a.w. ,juga mentelaah kitab2 tafsir dan feqah sehingga larut malam ,meletakkan seluruh kekuatan minda dan tenagaku hanya untuk agamaMu dunia dan akhirat..

lalu kupohon padaMu Ya Allah..sekalipun bebannya sebesar ini atau lebih besar dari ini,bantu dan tunjukilah jalannya kepadaku,apatah lagi andai takdirMu aku bakal menerima suatu lagi amanah selepas ini,hanya kekuatan dariMu yang kupinta,hanya thabat di jalanMu yang kudamba,meskipun aku susah dan penat,meskipun aku faqir dan melarat,janganlah sesekali Engkau tinggalkan aku Ya Allah..aku sangat yakin dengan ayatMu,'cukuplah ALLAH bagiku..'

Ya Fattah Ya 'Alim,Ya Zul Quwwatil Matin..sesungguhnya aku insan yang paling tidak layak untuk memimpin sesiapa,paling tidak mampu untuk menanggung amanah terhadap sesiapa,meskipun ianya bakal teman hidupku sendiri..

Namun,kehidupan ini bercerita panjang kepadaku,perjalanan ini telah lama mengajar aku ,tentang sesuatu yang berat dan sangat berat,iaitu amanah dan tanggungjawab,sehingga aku terpaksa pergi kepadanya,sebelum ia datang terlebih dahulu kepadaku..

Ya Haadiyal 'ibaad,apa lagi yang mampu untuk ku rintihkan,patutkah lagi untuk aku berasa lemah dan malas,sedangkan takdir semakin hari berbicara dengan tegas..meskipun akulah yang paling tidak layak..untuk menanggung suatu AMANAH yang tersangat berat..

Penolongku ada di hadapan,Pembantuku tidak pernah hilang,"Tidak ada suatu perkara pun yang hilang dari pengetahuanNya",berpegang padaNya tidak akan rugi,yakin padaNya tidak akan sesal,thabat di jalanNya adalah jaminan kemenangan..Amin ya rabbal al amin


Selamat Menghadapi Peperiksaan, Bittaufiq wannajah fil imtihan :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...