Rabu, 3 November 2010

Lelaki yang BAIK untuk perempuan yang BAIK..


Di suatu malam yang hening,sedang kami berdua,saya & seorang sahabat sedang rancak bercerita..tiba-tiba dia mengeluarkan satu persoalan yang cukup membuatkan diri ini rasa bimbang.

Pertanyaannya simple ja..

"masih adakah wanita solehah untuknya?"

Aku diam sebentar..dan memulakan semula bicara kami dengan ayat yang mudah dan terbit secara spontan..

"Insyaallah,ada."

Sebenarnya aku dapat mengagak apa yang sebenarnya bermain di hati kecilnya itu.Pada hari ini kami disogokkan dengan perempuan-perempuan yang mendedahkan auratnya,pergaulan dengan kaum Adam yang agak keterlaluan,gedik,bangga apabila bercouple (belum tentu pasangannya itu adalah bakal suami atau isterinya nanti) dan tidak kurang juga yang banyak mulutnya.

tapi apa yang pasti..

Allah S.W.T telah berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”
Surah an-Nur':26

Itulah janji Allah S.W.T buat semua manusia. Seandainya kita menginginkan isteri atau suami yang baik, kita haruslah terlebih dahulu menjadi seorang yang baik. Tak mungkin seorang yang baik akan mendapatkan wanita yang tidak baik atau sebaliknya.Tetapi sekiranya dikurniakan perempuan yang tidak baik,itu adalah ujian dari Allah swt kepada kita dan kitalah yang bertanggungjawab untuk mengubahnya.

Waallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...