Khamis, 19 Mei 2011

iktikaf bah kita..!!

Apa itu iktikaf ya?

Para ulama telah mendefinisikan bahawa iktikaf itu ialah berdiam atau tinggal di masjid dengan adab-adab tertentu, pada masa tertentu dan dengan niat untuk beribadah bagi mendekatkan diri kepada Allah SWT.. 

Ibnu Hazm,"Iktikaf adalah berdiam di dalam masjid dengan niat mendekatkan diri (taqorrub) kepada Allah SWT pada waktu tertentu pada siang atau malam hari."

Ya'la bin Umayyah berkata : "Sesungguhnya aku berdiam satu jam di masjid tidak lain hanya untuk beriktikaf."

apa syarat-syarat untuk beriktikaf nie?

orang yang ingin beriktikaf haruslah seorang MUSLIM..  BERAKAL..  Suci dari janabah (junub), haid dan nifas.

as a conclusion, iktikaf tidak boleh dilakukan oleh non-muslim, adik-adik yang belum mumaiyiz dan wanita-wanita yang mengalami masalah sementara seperti di atas..

apa pula rukun-rukunnya?

mudah sahaja.. niat dan berdiam di masjid.

bagaimana pula cara untuk beriktikaf?

iktikaf ini cukup mudah, ada pelbagai cara yang boleh kita lakukan dan antaranya ialah solat, membaca al-Quran, tasbih, tahmid, tahlil, takbir, istigfar, selawat ke atas Nabi SAW, doa dan sebagainya..

selain itu majlis ilmu seperti ceramah, majlis ta'lim, diskusi ilmiah, menelaah buku tafsir, hadis, sirah dan sebagainya yang melibatkan ilmu juga adalah iktikaf selagi segala perkara ini berlaku di dalam masjid..

bagaimana pula kalau sudah berniat tetapi tiba-tiba ada urusan lain yang memerlukan kita keluar sebentar meninggalkan masjid?

owh,sebenarnya ada beberapa perkara yang diperbolehkan orang yang beriktikaf untuk meninggalkan masjid sebentar antaranya..

..keluar untuk menghantar isteri sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW terhadap isterinya Sofiyah r.a (HR Bukhari dan Muslim)

..bertujuan untuk menyisir atau mencukur rambut,memotong kuku,membersihkan tubuh dari kotoran dan bau badan

..untuk membuang air besar atau kecil dan untuk makan dan minum 

..makan,minum, dan tidur di masjid dengan sentiasa menjaga kesucian dan kebersihan masjid

..dan sesuatu perkara yang tidak membolehkannya dilakukan di masjid

jadi marilah kita bersama-sama beriktikaf di masjid.. tak jauh pun kalau di IP nie masjidnya.
janganlah kita abaikan ibadah iktikaf di masjid.. ia adalah sesuatu yang agung dari nabi kita, Muhammad SAW..mari kita impikan syurga yang kekal abadi dan menjadi solihin serta mukminin yang sejati


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...