Jumaat, 25 Februari 2011

Tarbiyah Adalah Bukti Kasih Sayang Allah Kepada Hamba-Nya

Perjalanan hidup terus berlalu. Biarpun penuh berliku hanya ini sahaja jalan atau landasan yang diredhai-Nya. Namun aku tetap terima. Sebagai tanda cintaku kepada-Nya.Aku mengerti tiada manusia yang hidupnya lekang daripada masalah. Kadang-kadang air mata ini mengalir tanpa dipinta. Entahlah..aku sendiri kurang pasti mengapa? Tapi aku yakin ujian sekecil ini adalah tanda kasih sayang Allah kepada hamba-Nya. Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Umpama pasangan yang telah diciptakan. Sama seperti Allah menciptakan makhluknya secara berpasang-pasangan. Saling melengkapi. Allah menciptakan langit sebagai bumbung dan  bumi sebagai alas. Allah menciptakan panas dan pasangannya sejuk. Allah memberi kesusahan tetapi Allah sertakan juga dengan kesenangan. Allah uji dengan derita, tetapi bahagia adalah pasangan yang telah dijanjikan Allah kepada kita. Begitu juga dengan sedih. Allah beri sedih kepada kita. Tetapi Allah sertakan juga dengan gembira. Kerana Allah itu Maha Adil. Dia tidak pernah menzalimi hamba-Nya. Semuanya ada hikmahnya. Kenapa Allah sembunyikan matahari dengan menurunkan hujan? Kerana Allah hadirkan pelangi kepada kita sesudah hujan. 

Tanah mana yang tidak ditimpa hujan? Laut mana yang tidak bergelora? Dan hati mana yang tidak pernah dijentik rasa sedih ?

Sebagai manusia, kita tidak akan terlepas daripada bersedih hati. Yakinlah bahawa insan yang terpilih untuk menerima hidayah adalah insan yang sedang diuji oleh-Nya. Manusia yang diuji Allah adalah manusia yang terpilih. Ujian-Nya pula bergantung kepada tahap ketinggian iman hamba-Nya. Allah lebih mengetahui sama ada hamba-Nya sanggup atau tidak menerima dugaan dan ujian dari-Nya. Kerana Dia Maha Mengetahui, Dia lebih tahu siapakah hamba-Nya yang layak menerima dugaan daripada-Nya. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yang kita perlukan berbanding apa yang kita mahukan. Bukankah hikmah akan menyusul bagi setiap ujian yang ditimpakan oleh-Nya?

“Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” 
Surah Al- Baqarah : Ayat 286


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...